Uwolnić karpia

Napisała  czwartek, 15 grudzień 2016 20:02

Już wkrótce znów uwolnimy karpie. To już od kilku lat nasza wigilijna tradycja, symbol miłości, pokoju i nowego życia oraz przeogromna radość dla Trojaczków. Wszystko zaczęło się przypadkiem i trwa po dziś dzień, a dla mnie jest to najwspanialszy prezent na święta Bożego Narodzenia.

Wszystko zaczęło się w Radio Zet, w którąś niedzielę przed wielu laty, kiedy to z zapałem słuchałam jednej z lepszych audycji radiowych "Świat według blondynki". Beata Pawilkowska opowiadała wtedy o świątecznej tradycji, którą z lubością pielęgnują Prażanie.

Otóż krótko przed świętami Bożego Narodzenia należy kupić żywego karpia, któremu pozwalamy pływać w wannie. W Wigilię Prażanie wcale nie mordują zwierzęcia, wręcz przeciwnie, darują mu życie wypuszczając do Wełtawy. Tradycja ta jest symbolem miłości i nowego życia darowanego jednej istocie przez drugą.

PIĘKNA TRADYCJA

pomyślałam i obiecałam sobie, że kiedyś i ja tak uczynię. Uczyniłam, kilka lat temu, ku ogromnej radości naszych Trojaczków oraz zaskoczeniu i niezadowoleniu mojego Bossa.

- Co? - spytał z niedowierzaniem - Chcesz tyle kasy wyrzucić do rzeki?

- Tak, chcę. - odparłam wesoło - Potraktuj to proszę jako mój bożonarodzeniowy prezent. Amen.

Tak też się stało.
Karpie pływały w naszej wannie tylko jedną dobę, bo jakoś szkoda było mi szykanować stwory dłuższą niewolą.

W Wigilię Bożego Narodzenia rano zapakowaliśmy karpie do skrzynki z wodą, przykryliśmy pokrywą i pojechaliśmy nad rzekę.

Trzy córcie, trzy ryby, każda, z pomocą mamy wypuściła swojego karpia na wolność.

Wszystkie wyglądały na ciężko zaskoczone, jednak szybko zniknęły nam z oczu.

Teraz za każdym razem, gdy widzimy rzekę, Trojaczki wołają:

- Ooo! Tam pływają nasze karpie! :-)

A gdy przechodzimy koło miejsca uwolnienia, zastanawiamy się, czy może przypłyną do nas w odwiedziny.

Od tamtego czasu każdego roku wypuszczamy ryby, jednak tradycję trochę przekształciliśmy, na naszą. Ryby kupujemy w dzień ich wypuszczenia, nie trzymamy ich w wannie, bo to czysta szykana. Gdy zamawiamy je w hodowli, prosimy o wybranie egzemplarzy, które mają największe szanse na przeżycie w naturze, do tego kupujemy ryby rzeczne, a nie jeziorne.

Wielu słuchaczy, sprzedawców, innych klientów hodowli ryb i postronnych świadków puka się w czoło, gdy widzi nasze poczynania. A my uwielbiamy naszą tradycję. W tym roku też wypuścimy ryby na wolność. Pstrągi albo okonie, zobaczymy. Cała damska część naszej rodziny już się cieszy, a męska, no cóż, kochana jest, bo jakoś to zaakceptowała ;-)

Pozdrawiam serdecznie, miłego wieczoru,

Czytany 1266 razy Ostatnio zmieniany niedziela, 18 grudzień 2016 19:08
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Skomentuj

Upewnij się, że pola oznaczone wymagane gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

6 komentarzy

• Link do komentarza ladyagat czwartek, 29 grudzień 2016 12:23 napisane przez ladyagat

Bardzo fajna tradycjau!

• Link do komentarza Angelika środa, 21 grudzień 2016 21:30 napisane przez Angelika

Jak pierwszy raz przeczytałam o tej Twojej tradycji kilka lat temu to byłam zachwycona, teraz zachwycam się dalej. ;)

• Link do komentarza Sol/Monique wtorek, 20 grudzień 2016 10:52 napisane przez Sol/Monique

Cudowny pomysł! e je karpi w Wigilię... A jak mi mąż opowiedział w zeszłym roku, w jakim stanie są te karpie kupowane w supermarketach, tzn. gdzie oni je trzymają i w jakich warunkach, to uznałam, że nie kupię nigdy żadnego w Wigilię ;) Ale może kupię i wypuszczę, kto wie? :D

• Link do komentarza Amanda niedziela, 18 grudzień 2016 19:25 napisane przez Amanda

Tradycja rzeczywiście piękna ale... ja ubolewam nad tym że mieszkając w Niemczech wogole żywego karpia nie kupię. A tak bardzo chciałam by synek zobaczył żywa rybę w naszej wannie

• Link do komentarza MultiLady sobota, 20 grudzień 2014 21:02 napisane przez MultiLady

Soramka, witaj!
    Ale się cieszę, że mogę Cię u siebie gościć.
    I że też Ci się podoba ta tradycja. My w tym roku też wypuścimy jakąś rybkę, ale chyba z lekkim przesunięciem czasowym. Na Sylwestra przyjeżdżają do nas przyjaciele z córką i ona też chce uwolnić, więc poczekamy :-)

• Link do komentarza sokramka piątek, 19 grudzień 2014 10:13 napisane przez sokramka

Multi, to najpiekniejsza tradycja z jaka sie ostatnio spotkalam :) Przylaczam sie oczywiscie do jej celebrowania, choc nie w oczywisty sposob, ale bardzo popieram! My z karpiem nie mamy do czynienia nic. Ani go nie kupujemy, ani go nie jemy, ale pewne pokolenie ludzi ma w glowie zakodowane, ze bez karpia to nie ma swiat. Nie zgadzam sie. Poza tym ludziom wydaje sie, ze jak karp nie placze, nie wydaje glosu, to nie cierpi, bo to przeciez "tylko ryba". Smutne to, ale prawdziwe.
    Choc nie lubie radia Bzdet i pani Pawlikowskiej to ten pomysl zasluguje na Nobla ;)
    Pozdrawiam!

Styl życia - TOP 5

A bombki wciąż wiszą

Są zwyczaje i tradycje znane na całym świecie, są regionalne, popularne tylko na danym obszarze,...

Boso, ale w ostrogach

Czasami przeglądamy magazyny o bogaczach i zastanawiamy się, skąd mają aż tyle pieniędzy. Aktorzy,...

Prezent na ... urodziny

Święta Bożego Narodzenia już niedługo, ale to wcale nie o nich, tylko o prezencie urodzinowym, imieninowym...

Pomysł na prezent

Święta Bożego Narodzenia coraz bliżej i znów pojawia się jeden malutki problem. Jakie prezenty...

Ognisko wielkanocne

Wiele krajów w Święta Zmartwychwstania Pańskiego celebruje różnorodne obrzędy. Jedną ze starych,...

Najnowsze artykuły

Niespodzianka z marketu

Każda mama cieszy się na prezenty - kosmetyki otrzymane od dzieci, ale ... często ich nie używa....

Uwaga na takie przypadki

Robimy coś ostrym narzędziem, ostrożnie, tak, jak zawsze. Nagle CIACH! Zacięliśmy się. Trudno....

Lakier bez odprysków

Dziewczyny, znacie to? Siedzimy, robimy sobie piękny manicure, lakierujemy paznokcie ulubionym kolorem,...